tisdag 7 februari 2012

LCHF-recepet

Veckans två första middagar har fallit väl ut. Jag har lovat många av er en längre tid att skriva ner lite recept och har tänkt att jag ska ta tag i det nu.
Hoppas det kan bli ett par recept i veckan åtminstone.

Något som vi äter ganska ofta på helgen istället för klyftpotatis eller potatisgratäng är en Halloumigratäng. Nu blev det istället måndagsmaten eftersom det ingick i matkassen som vi beställt.

Skiva halloumin och lägg i en ugnsform. Blanda crème fraîche med grädde och häll över osten. Sen brukar jag krydda över med svartpeppar, lök- och vitlökspulver.
Igår blev det kycklingrullar till.
Dela ett paket champinjoner och stek i smör. Krydda med salt och peppar. Blanda med några matskedar crème fraîche och låt puttra.
Skiva kycklingfiléerna och platta till dem, så de ser ut som "fjärilar". Lägg på svampröran och rulla ihop. Linda bacon runt. Lägg i en smord form.

Både kyckling och gratäng körs i 175 grader i ca 20 min. Jag är ju superkänslig när det gäller kyckling så våra åkte i dryga 40 minuter, men var otroligt saftiga trots det. Och även gratängen blir godare om den får åka med ett tag längre tycker vi. Men det är ju en smaksak...

Idag blev det skinkgryta med blomkålsmos.
Skiva och hacka lök, champinjoner, röd spets paprika och fräs i mkt smör. Peppra och salta. Tillsätt grädde och crème fraîche. Smaka av med sambal oelek.
Bryn skinkschnitzlarna i smör och rör ner dem sen i grytan med grönsaksröran.

Moset är kokad blomkål med smör och grädde till lagom konsistens, alltså inte så mkt grädde åtminstone.

I vår familj är inte moset nån höjdare men vi smakar i alla fall. Däremot kör vi en grön-grönsallad till maten med citronolja och örtsalt som dressing vilket passar oss alla mer än blomkålen. Och vad gjorde barnen utan sin broccoli!!!!

Hoppas ni testar!

Imorgon kör vi köttbullar och tomatsås. Utan såsen för min del då den innehåller lite för mycket tomater för min smak, men ska bli kul att se vad barnen tycker! Och på torsdag är det broccoli och skinkgratäng som gäller. Vilket också är en favorit här hemma, då med vinmarinerad kassler istället för skinka!

Återkommer med recept och kanske nån bild emellanåt!

Varsågod och ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar