fredag 20 april 2012

Lathund för vikarier!

Har efter mina erfarenheter som vikarie och efter samtal med andra vikarier kommit fram till att livet som vikarie inte alltid är så lätt. För egen del har jag inte upplevt några problem inom förskolan eller den lägre skolåldern. Däremot blir det lite värre ju högre upp i åldern man hamnar som vikarie. Förutom mina VFU perioder från lärarutbildningen som delvis var på högstadiet så gjorde jag idag min debut som vikarie på just högstadiet. Om jag trivdes??? Man kan säga att jag överlevde och kan nu berätta om mina erfarenheter!

Men efter dagens erfarenhet kände jag väl att det mer kanske är behov av en liten informationsguide än en erfarenhetsbeskrivning för andra vikarier. Så med mina erfarenheter samt andra vikariers beskrivningar så har jag nu skrivit ihop en liten lathund för vikarier som kanske kan komma väl till pass i din kontakt med släktet ungdomar. Och tro mig, de är ett släkte för sig. Ett älskat släkte, men ack så speciella!!!

Annas lathund för vikarier;

1. Mingla i korridoren. Innebär helt enkelt att man ska lalla omkring i korridoren. Egentligen för att vakta, men förklädd till hipp kompis. Resultatet blir att de obstinata ungdomarna som högljutt stökar och hänger omkring bland krokar, skåp, bänkar och fönster som apor tvärt tystnar bara vid synen av vikarien. Och om vikarien skulle råka ta kontakt av någon anledning med en elev så kan en eventuell motprestation kunna göras, dock med ett lågmält, blygt "under lugg" svar. Ibland med omringade fnissningar. Denna knepiga tystnad kommer att hålla i sig ända tills vikarien avlägsnat sig.

2. Rastvakta.
Då står eller går man på skolgården. Helt ensam. I ur och skur, i plus som minus grader medans 90% av eleverna på nåt sätt lyckats ta sig in och gömt sig väl eftersom det bara är vikarien som fått i uppdrag att korridor-mingla och denne nu befinner sig utanför skolans väggar. Men men, de barn/ungdomar som ändå tycker frisk luft är ok för en stund behöver också tillsyn. Nu brukar det inte bli så mycket tillsyn att prata om eftersom man mest går omkring för att undvika att träffas av bollar, väskor, skor, pennor och dylikt som kan komma farandes i full fräs genom luften. Detta beror inte på att de medvetet vill vara elaka mot dig eller att de vill träffa dig, det beror helt enkelt på att som vikarie så syns du inte utomhus, eller syns och syns, du finns helt enkelt inte som vikarie.

3. Mat-ro.
Du kommer att bli tilldelad en plats vid det bord där den/de stökigaste eleverna sitter. Själv vet du inte var matsalen eller maten med bestick osv finns, och när du väl hittat dit på egen hand eller hjälp av någon vänlig själ så finner du att eleverna som du ska dit för att vakta snabbt slängt i sig maten och är på väg att dra (om de inte hamnat i bråk vill säga så halva lärarstyrkan fått rycka in och ta hand om "dina elever"). Detta resulterar i att du får sätta dig ensam vid ett bord och äta din lunch på den oerhört korta tid som återstår. Men ha koll på tiden, släng i dig maten, för snart måste du lista ut var sjutton du ska göra av disken också....

4. Rast.
Nu pratar jag om din egna rast, den utan elever och utan klassrum. Hade du varit ordinarie lärare hade rasten även inneburit utan böcker och utan planering. Men nu är du inte ordinarie, utan du är en vikarie och då ägnas en mycket stor del av den egna så efterlängtade rasten åt just planering och uppläggning av lektioner. De resterande minuterna som återstår av rasten delas in i två kategorier. Den ena är när du blir personalrummets mittpunkt. Alla lärare sitter då i en cirkel runt dig och bombarderar dig med frågor. Var? Varför? Hur? Det bjuds på kaffe och tilltugg. Och detta ger i sig upphov till nya frågor. Vad? Varför? När?
Den andra kategorin är den tysta. När du inte existerar. På sin höjd är det någon som höjer lite på blicken när du kliver in i rummet. Den tysta kategorin betyder nu inte att det är tyst i rummet, tvärtom. Den enda som är tyst är du, eftersom du ju inte finns. Övriga lärare diskuterar och samtalar intensivt. Det skrattas och skämtas, det mesta om interna saker förstås, så för att inte verka vara som häxan surtant på studiebesök så le. Le och visa din uppmärksamhet aktivt likt en fånig nickedocka. När dagen är slut, glöm bort att du varit där!

5. Undervisning och material.
Här är det spridda skurar. Det kan variera från att du i god tid fått telefonsamtal, mail och information om din dag på skolan till att du inte ens möts av en lapp med ett hej på! Då får du improvisera, men absolut inte helt på egen hand. Du får försöka lista ut hur den ordinarie läraren vill ha det för att i efterhand slippa repressalier.

6. Planering.
Om du hör till de som fått ett telefonsamtal/mail i god tid så finns det gott om tid för planering och under eget ansvar. Men som sagt, detta hör inte till vanligheterna så ställ in dig på att du får slita med detta under din egna efterlängtade rast! Eller sätt ungdomarna i arbete och gör planeringen på lektionstid. Tyvärr brukar inte tiden räcka till för det eftersom du är fullt upptagen med att dämpa ljudnivå, lösa konflikter, tjata, gnata, gnälla, förklara och jaga elever i korridorerna.

7. Presentation.
Nu ska jag ge er ett viktigt råd. Ju yngre eleverna är desto mer intressant är du. Detta betyder att det liksom såklart blir det motsatta åt andra hållet. Ju äldre eleverna är desto mindre intressant är du. Har de kommit över 13 år ungefär, ja då finns det egentligen inget intresse alls. INGET!!! Så gör dig själv en tjänst, om du ens skulle hinna med det och därför slås av tanken att presentera dig, LÅT BLI! Detsamma gäller en presentation av eleverna... LÅT BLI! Det besparar dig mycket...

Livet som vikarie är speciellt! Det är kul och det ger många erfarenheter. Vissa mer eller mindre roliga, så ta del av lathunden så klarar du dig rätt ok!

1 kommentar:

  1. haha det var kul. vet inte om jag blev så sugen på att testa läaryrke dock:-)
    Du, i inställningar kan du justera bredder på inlägg - så att bilderna får helt egen plats! Kram!

    SvaraRadera