tisdag 14 februari 2012

För glupska!

Hade tänkt att jag skulle ha fotat maten som jag lämnar recept på så ni får se hur god den är.... Men har upptäckt att det inte blir så. Svaret är helt enkelt att vi är för glupska! Så fort maten blivit klar så ligger den upplagd på våra tallrikar och har redan börjat att skyfflas in i munnen...

Vi dötter i hövve, som Per så ödmjukt uttrycker det!

Idag blev det baconlindad dijon-kyckling i grädde och blomkålsris! Hur gott som helst, och ännu godare hade det nog kunnat vara om vi hade kommit ihåg att krydda maten också.
En liten detalj som glömdes bort i yran när vi alla kom hem och Per börjat med maten. Min vana trogen hoppade jag rakt in i den påbörjade middagslagningen trots att Per hade full koll på den själv... Och ni vet ju, ju fler kockar... Kryddorna fick därmed stanna i lådor/skåp ikväll och ska förhoppningsvis tas fram i tid för matlagning imorgon!


Recept:
Linda bacon runt kycklingfiléerna och smörj in "paketen" med dijonsenap. Stek dem snabbt i smör och lägg i en ugnsform. Häll över grädde och KRYDDA!!!!!! (valfritt)
Kör i ugn tills kycklingen är klar.

Riv under tiden blomkål på grova sidan. Hacka och pressa lök/vitlök. Fräs löken i rikligt med smör tillsätt sen blomkålen och krydda. Även där valfritt! Låt mjukna upp på medel/svag värme under tiden kycklingen blir klar.

Servera!!!

Kan meddela att vi också beställt ytterligare 4 veckor med lchf-matkasse från BramatHemma.
Vad gött det känns att kunna vara så ombytlig, bara totalt dissa för att veckor senare hissa!!!!

Och jag hissar verkligen vårt val just nu! Anledningen är ingen mindre än den att det känns som semester i mitt vad-ska-vi-äta-planerings-område uppe i hjärnan. Det är oftast (läs alltid) jag som planerar och bestämmer vardagsmaten och det resulterar därmed också oftast (läs alltid) i att det blir jag som lagar den. Jag älskar att laga mat, men jag gillar sämre att planera och bestämma den, och sen få kritik för att det inte passar (läs äckligt enligt barnen). Nu sker inte detta! Maten kommer färdig packad, ställs in i kylen, och tillagas efter bestämda recept och jag kan inte på några villkor hållas ansvarig för om maten inte passar alla i familjen----- det är ju inte jag som bestämt den!!! Barnen har fattat grejen och det har inte ens varit gnäll över champinjoner i maten av någon!!!

Och..... Per har till och med ätit blomkål och broccoli, kokt, som ett tilltugg vid sidan av maten!!!! Tjoho!!!! Är nästan så jag känner mig fenomenal!!! Oslagbar!!!

1 kommentar:

  1. Härligt! Vi testade Linas en period, minns att det var riktigt bekvämt att få maten hemkörd! Synd bara att man måste laga den själv:-)

    SvaraRadera