torsdag 5 maj 2011

Jag undrar...

Det har varit mycket politik sista dagarna...
Och jag börjar såklart fundera och analysera och argumentera...
Frågan är bara för vad jag argumenterar just nu...

Bin Laden är ju död, dödad, mördad... Kallblodigt skulle man kunna säga...
Rätt eller fel??? Ja det kan diskuteras till dö-dagar... (lite fnissigt kanske...)
Men om man bara ser till det som hänt nu, jag tycker det är faktiskt ganska skönt att den mannen är borta nu... Han har inte varit mig i hälarna de sista 10 åren vad jag vet men ok, det känns bra. Men sen börjar jag tänka lite till...
Att gå in en hel beväpnad styrka och skjuta en annan människa, som dessutom är obeväpnad, (om än otroligt långt ifrån oskyldig- jag hör er allihop just nu, hur ni skriker, ryter och biter ifrån, och det kanske är lite det som är grejen också just nu... Men tänk på att jag inte sagt om jag tycker det är rätt eller fel-jag har bara konstaterat att det var så det var...) rakt i huvudet, efter att man skördat livet på varenda människa som kommit framför siktet på väg dit... Och sedan gå ut igen, ge varandra en stor klapp på axeln eftersom man vet att man nyss skrivit historia!

Obama sitter präktigt i media och talar om att USA, de är minsann inte landet som är med och medverkar till att sprida propaganda för att uppmuntra till våld och konflikter. Att visa närbilder på en människa, som fått skallen sönderskjuten av automatvapen "-Ja det är inte vi!" menar han... Det tycker jag är bra! Att sen skjuta folk i huvudet, njae, jag vet inte om jag tycker det är så otroligt bra, men som sagt resultatet blev ju det det var ute efter så, då var det kanske bra då...

Saddam däremot, han visade man bilder på när han hängdes... Inte så nice det heller om man frågar mig... Jag tycker det är skönt att de är borta, men för mig kan det kvitta att se när de dör... Jag är nog så otroligt förbannat naiv att jag tror att det måste finnas nån i hela deras otroligt stora släkten som inte uppmuntrat deras ageranden och som kanske till och med har haft några som helst känslor för de här personerna och som kanske, liksom jag, inte heller vill se deras död live i TV... Men men, jag får väl erkänna att jag känt mig motbevisad fler än en gång...

Men jag kan inte låta bli att fundera på... De måste ju ha varit små... barn liksom... Eller är man aldrig det om man är terrorist??? Föds man liksom som en hårig vuxen fårad och ärrad person med målet att utrota oliktänkande liksom redan från start? Tänk deras mammor, då lider jag med dem... Krysta ut en 1,80 m lång människa, lägga honom till bröstet och... Huuaa!!! Ändå är det den bilden jag får upp i skallen... Man ser sina egna barn... 9, 2 och 1 år och försöker se Bin Laden, Saddam, Hitler eller kanske Idi Amin i samma ålder... Det går inte... Deras kroppar kan man krympa i storlek, men deras ansikten liksom förblir deras åldriga fårade ansikten och det känns inte som om man får samma sympatier som för andra människor som också kanske klantat till det och felat...

Men det kanske är det som är skillnaden också... Just de här fyra grabbarna, med flera, kanske inte direkt har gjort fel, hamnat på villovägar och felat... Det kanske kallas nåt annat när man gjort som dem har gjort... jag kan bara inte komma på namnet... För mig är det så ofattbart att det faktiskt kan begås sådana saker av människor mot andra människor...

Men då kanske det är det som är lösningen alltså... De är inga människor... De kanske är monster... Nej det är de inte heller.. Jag har sett Monsters Inc, och där ser inte monstren ut sådär... Monster är tydligen söta... De måste vara någon form av djur... Hmm... Djur dödar vi ju... Vi både dödar och äter djur... Inte för att jag skulle vilja äta de här djuren, sega och beniga... Men det måste vara så då, att de är djur antar jag... Och att det är därför det är helt ok, enligt världen att skjuta en annan människa rakt i huvudet och sen slänga honom till hajarna... Precis som vi skulle ha gjort med en häst eller ko som blivit sjuk... Eller som polisen gjorde med min familjs katt när han blev skadad efter att ha blivit påkörd av en bil när jag var 9 år, honom sköt de... Men det var ju visserligen för att han skulle slippa lida... Det var nog inte syftet med Bin Laden...

Jajaja... jag kan argumentera och analysera och filosofera och..... Hur länge som helst...

Det enda jag kan säga med säkerhet är att om han nu är borta, för alltid, så tycker jag nog att det är ganska skönt... Då slipper jag vända mig om med andan i halsen så fort det knakar till i skogen på mina promenader, i rädsla av att det nu har blivit min tur!!!

Hola!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar