fredag 6 maj 2011

Anna och Kungen

Idag blev det en mycket blandad och ämnesrik dag under min roadtrip till Karlstad.

Radiovalet för idag blev Sveriges radio p3 där jag hann delta i tre programpunkter- morgonpasset, P3 Populär och Brunchrapporten. Imponerande skulle många av er som känner mig säga! Jihaa säger jag!!! Anledningen är att jag inte har kunnat lyssna på något annat än p1 det sista året (om man bortser från Ring så spelar vi på p4 Värmland). En del har skämtsamt påstått att det beror på mitt yrkesval (det lite gråa och tristare valet för många som inte är lika entusiastiska inför politik och utveckling som jag är), andra har menat på att det beror på åldern, att jag helt enkelt börjat bli gammal...

Hmm, jag vet inte ja... Många av dem jag umgås med är äldre än mig... De lyssnar inte på p1... Alltså borde anledningen vara någon annan... Jag har försiktigt påstått att det måste väl helt enkelt bero på min intelligens då, att jag helt enkelt bara är smartare och mer sofistikerad än de andra kommersiella-radio-lyssnarna... Men det är inte ens en anledning som jag själv tror på så den går också bort... men nu när jag tänker på det, va spelar det för roll VARFÖR jag lyssnar på p1???? Idag lyssnade jag ju på p3, och jag har överlevt... Inte blivit en dag yngre... Eller äldre...

Jag gillar p3, framförallt morgonpasset med Hanna Hellkvist... Jag gillar henne skarpt!!! Därför lyssnar jag på p3:s morgonpass... Idag var det upprörda känslor, både på lyssnarna och programledarna... Det diskuterades amning kontra vindrickande... Kvinnans rätt att själv få bestämma om sin egen kropp, mamma eller inte... Det var som ni kanske förstår ett känsligt ämne...

Gästen på p3 populär var Jessica Almenäs... Jag gillar henne skarpt också. Jag tycker hon har en skön dialekt och ett najs hugg! (lägg märke nu till alla ungdomliga fraser så inser ni vad otroligt ungdomlig jag är!!!)

På Brunchrapporten diskuterades det hur man skulle kunna döda terrorister efter en mördarsnigel-dödar-guide som var med i DN idag tydligen... Inte vinkeln med terroristerna, men sniglarna... Jag vet inte jag... Tyckte mest det lät otroligt äckligt...
Därefter diskuterades det Kungens diss av Stieg Larssons triologi... Enligt de första uppgifterna ska han ha sagt att böckerna inte var så bra enligt hans smak, och att de visade en otäck sida som han inte ansåg vara representativ för Sverige... I en dementi från idag ska han ha sagt till expressen att det han sagt var att den sista boken varit lite otäck... Och tydligen tyckte programledaren inte att kungen var representativ för Sverige tillsammans med sin fru, vår Drottning... Öhh... Jag förstod inte logiken... Det som också varit det mest anmärkningsvärda i hela inslaget var det när man kom fram till huvudfrågan i ämnet... I dementin ska Kungen ha sagt följande citat från Expressen:

"- Jag har läst böckerna och tycker att de är jättebra. Jag har till polska journalister sagt att den sista boken var ganska otäck. Punkt, frågetecken, utropstecken. Sen är det upp till var och en att förstå vad jag menar." (Kungen via Expressen, 2011-05-06)

Den där punkten, frågetecknet och utropstecknet var det som irriterade tydligen och som skulle diskuteras... De ringde till och med upp en lingvist för att kunna få hjälp att tolka vad det betydde!

Jag är sååå otroligt glad att jag inte föddes som terrorist och riskera att bli åtgärdad via en snigel-dödar-manual...
Jag är sååå glad att jag inte föddes som mördarsnigel för att bli jämförd och likställd med en terrorist...
Jag är sååå glad att jag inte föddes som Kung, där jag inte ens själv får bestämma huruvida jag tycker en bok är bra eller dålig utan att Sverige ska dras ner i en politisk kris...

Kan inte vara lätt att födas som en kunglig snigel-terrorist!!!

Hola!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar