onsdag 25 maj 2011

Det blir inte alltid som man tänkt sig!

Det blir inte alltid som man tänkt sig i den fula verkligheten, som Mia Skäringer säger...
Det blir inte ens som man tänkt sig i den halvsnygga, eller rent av snygga verkligheten, säger jag...

Det är konstigt det där, att hur mycket man än planerar, organiserar och strukturerar, kontrollerar och dubbelkollar så blir sällan resultatet som man hade avsett från början. Ibland blir gränserna mot vad man avsett rejält töjda, ibland så man knappt kan ana en liten spänning, men det finns ofta nåt där...

Ska man boka en stuga, ja då är den alltid uthyrd...
Ska man köpa en bil, ja då är den oftast redan såld-då är den en bra bil, annars är den kvar-men ett dåligt exemplar...
Ska man laga till något extra speciellt och gott för att göra en kanske lite trist vardag lite mer speciell, ja då banne mig saknas det viktigaste, och garanterat upptäcker man det inte förrän man hunnit börja laga maten...
Ska man på vuxenfest, vilket betyder att man på allvar har chansen att styla till sig med kläder, smink, hår och goda dofter, ja då borde man kunnat räkna ut redan innan man hoppar i duschen att när man kommer ut är det mesta redan slut(parfym), utsmetat av något barn(smink), eller fullkomligt öde(garderoben)...
Ska man ha semester, ja då kan man räkna med att de två veckor av högsommar sol och värme som varit ett faktum dagarna innan helt plötsligt byts ut mot kyla, regn, hagel och moln...
Ska man för första gången lägga in en egen playlist, kallad Party 1, i iphonen, ja då upptäcker man att det där P1 och P3 lyssnandet inte direkt genererat några topphits och endast en enda partylåt fanns att hittas...
Ska man kompromissa och försöka hitta vägar för att alla ska bli nöjda på samma gång, ja då är det bara att gratulera alla inblandade som garanterat fick precis som de själva ville, tills du själv kommer på, där du står med ett fånigt flin på läpparna, att du själv inte alls var en av dem som fick som de ville, att de som fick som de ville, ja det var just dem...

Prinsen får inte alltid prinsessan...
Grodan blir inte alltid en prins...
Grisen i säcken kanske bara är en gris...

Min groda kysste sin prinsessa, jag fick därmed min prins... Den enda gris vi hittat i säcken är nåt marinerat som vi slänger på grillen... Vi får inte alls som vi vill alla gånger, och det blir definitivt inte som vi tänkt oss i alla lägen, men vi älskar varandra, respekterar varandras känsloroch olikheter och vi kommer alltid att försöka få ut det bästa av alla möjligheter...

Men jag har ju en brist, något jag ägt sedan barnsben... jag kan bli SUR! (om inte jag får som jag vill, när det är något jag verkligen vill ha, så där på riktigt, innerst inne liksom, verkligen jättejätte-vill ha!) Jag är en sjukt dålig förlorare (tack tack släkten)med andra ord... Men om man känner mig, så där på riktigt så vet man att det för det första inte alla gånger är så allvarligt som det kanske verkar, och för det andra att det går över och för det tredje är det inte alltid befogat heller så strunta i mig...

I min sista kamp för egoismen förlorade jag... Kampen har pågått ett år nu, och länge såg det ut som om jag skulle vinna slaget, men i sista stund hittade Per ytterligare en växel och drog ifrån... Hans bränsle bestod bland annat av sunt förnuft, "praktism", löst hängande detaljer. Den sista växeln bestod av hundra procent samvete och känslor. Hur kan man vinna mot det? Mina odds hade nog varit bättre om Pers "sentimentalitet" varit av samma karaktär som min, men med en sentamentalitet av realistiska drag som han besitter så drar han oftast det längsta strået och jag får väl ta hatten av och gratulera min äkta man... Fast jag har varit sur... Och jag är fortfarande besviken... Men jag är besegrad! Grattis Per!!!

Nästa kamp ska jag stå bättre rustad... Jag måste börja träna på blicken, Per älskar mina kråkfötter-tror jag ska använda mig av dem på nåt sätt... Och så måste jag få in det där med huvudet som barnen kan... De liksom bara lägger huvudet sådär lite på sned, mjukar upp blicken och säger med en så len röst "-snällö pappa..." Och vips så har det lyckats få honom dit de vill... Det ska jag börja träna på nu...

Ha en go kväll så ska sätta igång att träna.
Och så vet ni vad som är på gång om jag närmaste tiden går lite snett så att säga...

Hola!

2 kommentarer: