söndag 4 december 2011

Morgonstund har guld i mun...

Undrar dock om Per håller med!!

Vi ligger denna sköna söndagsmorgon i vår dubbelsäng, jag Per och de två små (den stora hade smugit ner och satt på en dvd i soffan). Vi ligger och myser och småpratar om lite allt möjligt... Eftersom det är andra advent kom vi osökt in på julklappar och tomten. Vi vet att tomten kommer, och han säger "-Ho ho ho!" (det har Viktor lärt oss) Sen säger han "-nälla ban??" (det har Erik lärt oss). Men vem som lärt dem att vi i familjen kommer att svara ett unisont "-NEJ!", det har vi ingen aning om. Men idag förklarade Erik det hela för oss mycket klart och tydligt, det finns inga snälla vuxna!!!!! Och framförallt inte pappa! "-pappa slänga ut!" svarade Erik, och för att Per verkligen skulle förstå att nu var det allvar, Erik och tomten skojade inte nu, så ställde han sig upp-slet undan rullgardinen och pekade på gården utanför "-där, ute, slänga ut, du pappa!" Sen satte han sig ner och allt var tillbaka till ordningen. Ja, förutom att Per uppenbarligen inte kommer få nån julklapp från honom i alla fall...



Under tiden hade Viktor planerat ut en lösning på Eriks sovproblem... Igår kom Erik nämligen på trixet med att klättra ur spjälsängen. Och vi har hela tiden sagt att den dagen barnen gör det, med tanke på deras livshotande tillvägagångssätt, så byter vi ut spjälisen mot en riktig barnsäng. Så nu är det alltså dags att planera in ett mycket välförtjänt, och efterlängtat, IKEA-besök, även om Erik verkar ha hittat en betydligt smartare och genomtänkt lösning på problemet än de andra två, då han innan han klättrar ur slänger ut kudde, täcke OCH madrass som han antagligen använder som landningsbana.... Jaja, det är ingen ursäkt, IKEA-here I come! (att det sen sker före jul, mitt i julstöket och dess julsortiment, inte nåt jag gråter för inte!)

Viktor tyckte det var en super idé han också... För visst måste de ha dörrar på IKEA???? Öhhh.... Lite undrande blev vi dock av uttalandet. Men vi behövde bara fråga så förklarade han det för oss. "-Dörren, den ska man ha till att kunna stänga inne Erik i spjälsängen!" På detta sätt får vi en dörr vi kan öppna och stänga när vi släpper i och ur Erik för att sova/vakna... Och det bästa av allt: "- då kan man sätta på ett lås också! Då vet man att han inte smiter och kommer ut för att bråka med mig och lägga sig i min säng när jag ska sova!" Mmmm, jag och Per blev inte helt sålda på den idén kanske utan håller fast vid vår ursprungsidé att istället köpa en ny säng!

På svaret varför vi inte behöver en dörr på Viktors säng så inte han också smiter så fick vi kort och gott svaret (och detta ihop med bildliga demonstrationer i sängen) att "- Jag smiter inte så fort! Och förresten så får jag gå ur sängen för att hämta leksaker...!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar