måndag 19 april 2010

För första gången sen jag började blogga just i den här bloggen så läste jag idag igenom det jag skrivit själv. Det kanske man ska göra innan man publicerar men oftast finns inte den tiden på morgonen med mina två minsta juveler hemma, men iaf, det jag hittade var hur mycket stavfel som helst, vad beror det på??? Det måste vara stressen, jag har ju alltid haft högsta betyg i svenska, för det kan väl inte ha med åldern att göra??? Det är lite svårt att avgöra eftersom jag inte skrev nåt innan jag blev 30, men men, känns som om man dagligen letar efter ålderstecken, för vad vad meningen med att fylla 30 annars om inte man ens skulle komma att märka av det?? Jaja, Per har lovat mig att vilken dag som helst så kommer tecknen vare sig man vill eller inte och då kanske det inte är så roligt längre. Undrar om det är de där små underbart fina, men lite mer silverfärgade hårstråna vid sidorna av hans huvud han syftar på då??? :-)

Idag är det måndag, vilket betyder att det var dop igår. Erik och Edith blev en del av den svenska församlingen!!! Allt gick bara bra, men jisses vilka trötta och slitna barn man hade att göra med under kvällen, skönt ändå att de kan hålla humöret uppe så man lätt kunde plocka i ordning allt när vi kom hem. Jag placerade alla barnen med en varsin smörgås vid köksbordet (nja, Erik fick gröt) sen kunde jag i lugn och ro plocka upp och undan. Vicke provsatt den nya matstolen, Baby Björn Baby Äter som egentligen Erik fick i doppresent, men som storebror nu får ta så Erik får ta över Stokke tripptrapp stolen. Det gick hur bra som helst att sitta i den. Problemet är nu bara att han hamnar permanent brevid mig så han blir mitt ansvar under matstunderna. Det är absolut inget problem så länge han är hungrig och äter, vilket han faktiskt nästan alltid är så det kanske inte är några problem alls... Faktiskt ganska skönt istället att få någon brevid sig, det har varit lite tomt på min sida av bordet. men men nu har jag båda de två minsta brevid mig. Vicke till vänster och Lille Erik till höger på gaveln. Känns som om hela familjen är samlad. Mysig känsla. :-)
En annan otroligt bra present var en ny bilstol till Chryslern. Det går åt en del bilstolar har vi kommit underfund med, två i Forden och två i Chryslern, som tur är har Jesper slutat använda bilkudde, annars skulle vi få problem med att få plats!
Men kanske den bästa presenten iaf var att min mamma kunde komma ner och vara med. Hon bor ju här, med min pappa, men då min morfar springer på upploppet (som han själv säger) så spenderar hon sin tid där just nu och vårdar honom den sista tiden i hemmet. Och hans hälsa går mycket upp och ner för varje dag den sista veckan så hon visste inte om hon hade kunnat närvara eller inte, men inget akut inträffade i helgen utan mamma fick komma hem några dar och vila upp sig lite för att kunna åka tillbaka idag med nya tag. Är glad över att mamma och morfar får den här tiden tillsammans, både för att lära känna varandra på ett helt annat sätt, men även för att få ett ordentligt avslut och avsked. Min mormor gick bort julen för ett år sen och det blev bara ett tvärt slut. Ingen förvarning, inga för tecken ingenting, bara ett hastigt... Ja, inte ens ett farväl. Jag och Per hämtade henne på julafton och åkte till mina föräldrar på middag, öppnade paket och lämnade av henne hemma hos sig igen. Träffade henne på jul- eller annandagen igen, men sen på lördagen den 27:e var vi på innebandy-cup med Jesper. Mormor hade klagat på magsmärtor på morgonen, men inget värre. Tidigt på morgonen på söndag ringer mamma och berättar att mormor var död. Hon hade ringt mamma efter innebandyn och fick åka in till sjukhuset, där blev hon inlagd. Mamma och hennes bror hade varit med henne upp men åkte hem över natten. Under natten hade de hittat mormor död inne på toaletten. Hon dog av ett anerysm i magen.

Med dopet avklarat så ligger nu fokus helt på bröllopet. Vi hittade en otroligt underbart fin klänning på nätet förra veckan. Och det gick inte att motstå den, det var som om den talade bara till mig så det var kärlek vid första ögonkastet. Sagt och gjort, i fredagskväll packade vi in hela familjen i Chryslern och styrde kosan mot Kil där vi köpte den. Som tur är är den justerbar så det ska fungera bra att fortsätta gå ner i vikt, men kanske att den kommer behövas sys in lite på vissa platser men men, känns som ett I-lands problem. :-)
Jag tror även att vi valt brudmarsch, "Brudmarsch till Per och Anna", ja helt otroligt men så heter den, av Orsa spelmän. Känns nästan som om man inte kan välja någon annan. Ringar har vi också kollat runt mycket på och vi vet i stort sett vad vi vill ha, kanske dags att börja prova också. Maten är klar och underhållningen är klar. Jag vet hur brudbuketten ska se ut och tårtan är vi på g med. Blanketter för efternamnsbyte och hindersprövning är efterskickade. Vad mer???? Just det ja, skor hår och smink kvar. Vet vad jag vill, men man ska hitta just de skorna och nån som kan fixa håret och sminket också... Men visst är man på rätt väg. Känns gött det!!!
Fotograf!!! Fotograf är klart också, min käre kusin har lovat att hjälpa till att ta kort under ceremonin!!! Tack Malin!!!
Några mindre stora detaljer, som typ var vi ska genomföra själva ceremonin kanske (tyvärr) kommer att ändras, men detta återkommer jag med...

Apropå projekt viktnedgång, -3,2 den här veckan. Nu är det totalt minus på 11,8 kg sen jag gick med i Viktklubb, men minst 20 sen jag började efter nyår. Jag tog ingen direkt startvikt då så vet inte direkt på kilot, men minst 20 allt som allt sen nyår som sagt.( ni skulle bara veta vad det är sen 24:e nov, usch!!!) Känns bra att det var så mycket ner den här veckan då vi ska ut till lördagen och mest troligt kommer att ta något glas vin då. Och vin är gott, men tyvärr så stoppar det upp förbränningen i upp till tre dygn (enl. viktklubb). Men men får ta mig lite längre och raskare promenader under veckan istället, bra att komma in i rutin på det varje dag nu när det inte är så länge kvar tills jympan är slut, vilket kommer att bli skittrist rent ut sagt! Men men, till hösten drar det igång igen så det är bara att hålla ut! Tror förresten att de faktiskt brukar hitta på nåt utomhus nere i Edane för oss så inte vi helt gror igen under sommaren! :-) Inte för att jag för en sekund tror att jag kommer att bli stillasittande i sommar hemma med tre barn!!!

Nu verkar det som om det är dags för frukost!!!!

Jag skulle ju skriva ner frieriet också, får ta det nästa gång! (cliffhanger)

Mors!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar