måndag 11 oktober 2010

Oj oj oj!!!!

Nu börjar det röra sig i det gamla huset!!!
Per har som bekant arbetat ett antal veckors övertid sen skolan började igen och nu idag ska han inleda en period av två veckors paus i jobbandet på bortaplan och ta hand om jobbandet på hemmaplan. Och jisses vilka planer det blev!
Har haft besök av Pers gamle arbetskompis Roy idag som ÄNTLIGEN har målat om taket i köket!!! Tack tack tack Roy! Det satt långt inne men nu är det vitt!!!!! Jihooooo!!! Roy har förtjänat sig en väl unnad rast på några timmar innan han kommer tillbaka och målar lite mer och under tiden ska jag iväg och beställa tapeter till vårt kök/matsal.... Och ni skulle bara veta vad mina tankar irrar just nu... Jag velar och velar och velar!!!! per tycker tapeter är mindre viktigt och har därmed delegerat över det arbetet till mig. Själv tror jag att det mest beror på att vi lider av samma svåra beslutsångest och han använder detta som en ursäkt för att slippa vara med i den processen som får en lite halvt svimfärdig, illamående, magknipande mm så fort man kommer att tänka på tapet-bestämmandet... Men nu är det inte många timmar kvar innan beslut ska tas.... Hoppas det blir rätt bara....

Sen har kollats runt på möbler. Efter att ha varit rörande överens gick vi till att bli lika rörandes oöverens! Vi valde bort det alternativet vi var överens om, att vi gör så i vår familj betyder inte att vi är dumma, bara att vi är lite mer annorlunda än de flesta andra... Vi kanske gillar utmaningen.. Eller nämnde jag beslutsångesten??? I alla fall, det alternativet är borta och in kom två andra. Ett var mitt, och ett var Pers.... Mitt var såååå snyggt! (och det tyckte vi faktiskt båda två).Hursomhelst.... Efter lite trixande och lite mutande så...( Nu gick det ganska smidigt eftersom han själv la fram en muta som jag bara godkände) Så min tanke nu i efterhand kanske är att det istället var han som drog det bästa kortet!!! han sa att han ville ha andra möbler men om jag bara...... Så kunde han gå med på de som jag ville ha.... Och så gör jag som han säger... Och så helt plötsligt har han fått både som han vill, plus de möbler han tyckte var finast.....!!!??? Kan det vara så... kan han va så uträknad???? Jag kanske har blivit "played"!!!!! Ahhh.....
Skit samma, jag vinner ju jag med... egentligen....

Fick börja dränera runt huset också eftersom den en dag bara stod full i vatten. Och upptäckten vi fick då var att det kanske inte så mycket berodde på regn och dålig dränering lika mycket som det egentligen berodde på att båda de avloppsrör i gjuten betong som vi grävde fram var helt av! Detta har säkert varit fallet under många många år, så allt vi spolat ut i vattenväg har helt enkelt runnit rakt ut i jorden bakom huset, mjukat upp betonggrunden och gjort den så porös att vattnet börjat sippra in och sed fyllt källaren en par decimeter och då varnat oss... Nu ska rör och allt som hör dit bytas och passar då på att dränera klart också...

Så projekten nu är alltså, måla och tapetsera kök och hallar (2 st), samt kakla om köket och dränera/byta rör runt husets källar-del! Ojojoj... vilken tur att vi hittade två veckors kvalitetstid för varann och barnen!!!
Och nya möbler var det också!!!

Mors!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar