onsdag 16 juni 2010

My Hero!!!!

Spindelmannen släng dig i väggen säger jag! Du är ingenting jämfört med min alldeles egna Per i Näs. Det är en hjälte i sann anda det!!!
Det började i söndags kväll.
Ungarna hade lagt sig och jag hade besök av mina underbara tjejer som ska hjälpa mig på bröllopet, Pernilla ("illa" enligt Vicke) och Theresé.
Då hör man nån som ropar från ovanvåningen. Först för att få uppmärksamhet och senare lite mer desperat... Det var Jesper. jag förstod ganska snabbt att det måste vara nåt som hänt eftersom han vet att han ska komma ner om han vill nåt då de andra två ligger och sover i rummen intill.
Då hör vi han mumla nåt om en råtta! Öhh, vaddå.. Råtta eller mus???? Det är en ganska stor skillnad på det. Jag går upp till honom och hör nåt prassla under dator-bänken. Förstår då att sonen talar sanning. Går ner och ringer hem karln som står med olja upp till öronen i garaget och skruvar så vi (jag och ungarna) ska få en fungerande bil att åka i, och nypolerad. Han kommer snällt ner och fixar med en råttfälla som han får låna av grannen och går upp till Jesper.
På morgonen får jag höra Jesper berätta om råttan som jag nu fattat var en mus. Och att jag säger var är pga att den nu är död! Yes! Av Jespers berättelser när han beskriver hur han fått syn på den och hur den sett ut då Per kom in på morgonen och tog med den ner, så skulle den vara åtminstone en halv meter lång, och bred för den delen. Och med huggtänder och lång svans... När jag senare på fm pratar med Per får jag höra typ motsatsen :-)

Igår var det dags igen! Jesper ropar på ossoch jag går upp. Nu har han inte sett en mus men han hör den under databordet igen. Per får återigen gå upp och fixa med en fälla. Den här gången tror vi honom inte riktigt eftersom han inte sett den. Kanske är han bara rädd efter i söndags??
Klockan kvart i fem imorse vaknar jag av att jag tycker nån ropar på mig. Det visar sig vara Jesper. Jag ramlar in till honom yrvaket. Råttfällan är borta och Jesper sitter och pekar bort mot garderoben. jag börjar leta och lysa med ficklampa och tillslut får jag syn på den. En brun äcklig rumpa med svans som sticker ut från under garderoben.
Går tillbaka till Per och väcker honom försiktigt. men han är snabbt på fötter. Jag får lite dåligt samvete eftersom han ska upp och jobba om en timme men jag och möss går inte riktigt ihop tyvärr... Och Per förklarade krig mot dem för längesen så varför inte... ? Och han sa själv att det var självklart att han skulle fixa det, för hur kul är det att ligga instängd i ett rum med en halvdöd mus som far runtomkring med en fälla fast i huvudet!

Två hjältedåd på bara några dagar!!! He´s my man!!!!!!

Och apropå Jespers rum, vi lyckades få tag på en säng som kommer i helgen och idag tog vi tag i städningen och röjningen! Vet egentligen inte hur mycket annorlunda det blev men sonen var nöjd och det är ju det som är huvudsaken!!! :-)

Idag är han dessutom på övernattning hos en klasskompis. Hans livs första, som inte involverar mormor, morfar eller så.... Så här sitter jag med telefonen i högsta hugg.

Skulle berätta om Vicke och Erik också, men tror jag får spara det tills imorgon. Ser att Per fått fram en tidning nu efter att ha sökt efter min uppmärksamhet länge nu... Och det betyder att jag inte längre har hans uppmärksamhet och så kan vi verkligen inte ha det!!!! Nu blir det mys istället!!!!

Mors!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar