fredag 26 augusti 2011

Självömkan

När den här veckan slutar har jag avslutat min första vecka som arbetslös!
Och det har väl funkat bra... Men det är väl inget jag rekommenderar...

Jag har tråkigt... Riktigt tråkigt...

Tiden hemma är väl ingen större skillnad mot innan, vare sig som student eller som föräldraledig... Men det är det där ordet, arbetslös, det sitter som en vagel i ögat... Som en spark i mellangärdet... Och ömmar precis som en inflammerad visdomstand i en alldeles för trång tandrad...

Idag är det många som är arbetslösa, jag är inte på något sätt unik överhuvudtaget, och som jag sa, det är min första vecka... Men just i måndags när jag var och skrev in mig på AMS så var det ju naturligtvis inte så många "som mig" som var där, istället möttes jag just av den där otroligt fördomsfulla synen att det bara är "lodisar" "outbildade ungdomar" "uteliggare" "socialfall" som är arbetslösa... Jag VET att det inte är så, men just då var det just de som råkade sitta i väntrummet tillsammans med mig... Hur jag vet det??? Jo för att Arvika inte är större än att man känner igen folk, och i olika situationer och tillfällen stött ihop med många av dem... Och för att man i vissa fall också tyvärr bara kan se det på dem...

Det jag ville säga med detta var bara att jag i måndags, innan jag gick dit hade byggt upp min självkänsla och intalat mig själv att detta inte var så farligt, att detta bara är tillfälligt och att det är "nåt som händer vem som helst"... Men så fort jag klev inom dörrarna så försvann allt runt omkring mig... Och jag kände mig så otroligt misslyckad, och då var jag inte ens inskriven än... jag var officiellt inte ens arbetslös då...

Jag vet inte riktigt hur det ser ut med jobb och arbete inför den närmaste framtiden, men jag vet att jag kommer göra allt för att sysselsätta mig... Jag ska inte bli "som dem"...

Men vad gör man när det enda man kan är att plugga??? (enligt arbetsgivarna)
För att hitta ett jobb idag krävs inom offentliga sektorn att du redan är anställd, rekryteringen sker internt, eller om du kommer utifrån, att du ska ha mellan 5-10 års erfarenhet-minst!

Jag letar vidare och unnar mig lite tid för självömkan!

Hola!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Hoppas att anställningsintervjun går bra på torsdag.

    SvaraRadera