söndag 7 augusti 2011

Det är nästan så man borde skämmas!

Jag har inte bloggat på en månad snart... Om jag har dåligt samvete??? Nej inte ett dugg egentligen... Semestern inleddes med regn, roadtrip, lite mera regn och så när vi landade hemma tog det inte många dagar innan solen och sommaren kom på riktigt så bloggen har även den fått sin välbehövliga semester... Men nu är regnet tillbaka, solen har vänt oss ryggen ocg sommaren börjar faktiskt kännas lite avlägsen och som att den gjort sitt för i år...

Men jag ska bena upp det lite...

Vi börjar med Roadtrippen!

När Per gick på semester vid mitt sista inlägg åkte vi på en roadtrip. Första pitstopp var Landvetter för att provköra en bil, en ursnygg Dodge Journey... Vi såg den så snabbt vi rullade in med vår slitna passat på bilgården. Oj oj oj vilken bil... Jag älskade den redan från första stund, där kan man snacka om kärlek vid första ögonkastet... Vi var snabba ut på en provtur och den var hur skön som helst... Vi svängde ut på den stora vägen och åkte mot Partille, där rundade vi en rondell och vände tillbaka mot sjön för att åka den romantiska vägen längs vattnet tillbaka... Plötsligt tänds en lampa... Vi kör vidare mot bilfirman... Det tänds en till lampa... Och ytterligare en... Och en till... Snart lyser varenda lampa i hela bilen... och nu snackar jag inte taklampor utan varningslampor... Såklart... Vi kommer fram till bron där vi ska köra av den stora vägen, nu har vi några hundra meter kvar till bilfirman... Där går bilen in i ett nödläge och rullar fram i knappa 20 km/h... Precis i den sista korsningen innan den lilla backen upp mot firman stannar den!!

Så där står vi alltså... Mitt i en korsning med drömbilen, i gassande sol, och en otroligt kissnödig mig... Jahapp... Bara att gå tillbaka då...
Killen på firman möter oss med stor nyfikenhet om vad vi tyckte om bilen... Ja du, hämta den själv du i korsningen så ska vi se vad du tycker om den...!
Behöver jag säga att det inte blev någon affär??? Vi tog vår gamla passat och åkte vidare...

Nästa stopp: Falkenberg! Både jag och Per har varit i Halmstad och Varberg, men fått höra att Falkenberg, det är grejen, da shit, liksom... Det är dit man ska om man ska ha en bra semester! Så vi åkte dit. Vi hade hyrt en lägenhet av en gammal tant och fixat biljetter till Vallarnas sommarrevy- DagOtto var tillbaka så det ville vi inte missa! Vi kommer dit en varm och solig kväll och fixar lite frukostmat och kvällsmys. Vi åker ner till stranden i solnedgången... Så vackert och så lugnt... Kanske är det så att alla som pratat sig så varma om Falkenberg faktiskt har rätt??? (vi är fans av Halmstad annars).
När solen gått ner åker vi tillbaka till lägenheten... Vi går in... och möts av.... Silverfiskar! Mmm, nice... Eller??? Jag är som vanligt otroligt nödig och får hoppa över silverfiskarna och ta mig in till toaletten... Synen där inne gör att jag inte ens vågar stänga dörren-Per måste höra mig om jag skulle behöva hjälp på nåt sätt... Jag ska inte i detalj gå in på hur lägenheten såg ut, men jag ger er några ledtrådar: fimpar, disk, mögel, matrester(väggar, tak, golv mm) skräp, klotter, brännmärken, smuts, damm, döda växter, klet och kladd på fast inredning, trasiga möbler.... Ja ni fattar ungefär va... Vi lyckas hitta nån madrass som såg någorlunda fräsch ut och la den mitt på golvet i ett rum och bäddade med våra medtagna sängkläder. Sen trippade vi på tå i rummen med känslan att behöva tvätta oss varje gång vi snuddat vid något... Jag ville packa ihop och åka vidare... Vi beslöt oss för att stanna en natt för att få se revyn... Den andra natten ville jag sova i bilen... jag blev övertalad att stanna kvar inne... Vi lämnar lägenheten ett dygn innan avtalad utflyttning...
Revyn??? Jo då, den var jättebra! det man såg mellan regndropparna och under huvan på regnjackan förstås... Det regnade konstant, från det att vi vaknade på morgonen tills vi lämnade stan... Regn regn regn... Vi har fortfarande Halmstad som favoritstad!!!

Vi lämnar stan tidigare vilket gav oss tid för annat. Vi beslutar att åka till Knalleland. Återigen skiner solen (för att vi sitter inne i en bil). När vi går ur bilen i Borås och Knalleland (som dessutom är långt ifrån vad jag hade tänkt mig) öppnar sig himlen och det fullkomligt vräker ner... och nu menar jag verkligen VRÄKER!!! Sur på regnet, bilen, gamla tanter och det sk knalleland, med ett blodsocker under sulorna beger vi oss ändå ut i regnet (hur idiotiskt är inte det???). Det enda vettiga den dan är väl att vi beslutar oss för att äta innan vi jagar affärer...
Det blev lite lyx-shopping bara för att vi kan och sen fortsätter vi resan...

Vi ska till Stockholm. Vi ska hämta Jesper och kolla in Grönan med sommarkrysset live... När vi kommer närmare huvudstaden möts vi faktiskt av solen... När vi kommer fram har den däremot gått ner eftersom det är så sent... Vi köper en varsin foccacia (?) på OK-macken och tar med hem- Fy f*n säger jag... Vi struntar i maten och hittar en tetra med vin i kylen hos min bror och drar fram ett alfapet... Vinet luktar skunk, men guuuuud så gott! Vi somnar skönt den natten, i fräscha sängkläder!

Dagen efter hämtar vi Jesper och drar oss in mot Grönan. En plan med hela resan var att hitta ett par nya skor till mig, eftersom Per dagen innan resan beslöt sig för att snällt elda upp mina enda fina goa vita skor... Jag har hittills inte hittat några vare sig i Falkenberg eller i Borås, så nu har jag siktet inställt på Globens köpcenter... Vi lämnar lägenheten utan regnkläder. Det börjar regna. Sura testosteron-miner och mutter följer mitt beslut att gå vägen inom köpcentret. (vi undkommer ju regnet då iaf). Väl därinne hittar både Per och Jesper lite affärer att kika i... När det blir dags för oss att dra oss mot "mina affärer", ja då är både blodsocker, tålamod, lusten, och ja precis allt borta hos mina kära grabbar så jag får slänga in dem på McDonalds för en hamburgare och sen lämna köpcentret... Jag fortfarande utan skor... Och ont i benhinnorna av de skorna jag har på mig... Vi går till tunnelbanan... den visar sig vara stängd! Liksom de närmaste inom räckhåll också... Vi får gå! Något som inte vare sig min man eller min förstfödda är speciellt van med... Vi hittar iaf till Gullmarsplan och kan åka vidare till slussen... jag har nämligen tänkt ta båten ut till Grönan... Det regnar fortfarande...

Vi kommer fram till Grönan och vi har faktiskt en otroligt rolig kväll. Vi klarade av sommarkrysset genom genrepet på dagen när vi kom så vi kan spendera all tid sen med att åka karuseller! Bra val!

När vi ska hem sen, då kör det ihop sig igen... Efter lite personliga bekymmer lyckas vi iaf lämna grönan, vi lyckas också ta oss av spårvagnen och hitta tunnelbanan... Vi tar oss av tunnelbanan vid Gullmarsplan och hittar den riktiga gångvägen mellan dessa två stationer så det går otroligt smidigt att ta oss fram till Globen! Där blir det däremot problem... Den gångväg som finns mellan Globen och brorsans lägenhet, och som skulle ta oss dit på bara några minuter... Den finns helt plötsligt inte längre kvar! nej just det, den har de stängt in med höga galler och videoövervakning över natten!!! Jippie!!! Det är mitt i natten och inte en människa i närheten. Vi är trötta slitna och vill bara hem innan fötter och ben värker sönder... Jag ringer brorsan som via tel guidar oss över en bro och ner på andra sidan stängslet. Där blir det dock lite kommunikationsproblem, tydligen... Brorsan säger att vi ska gå parallellt med den andra gångvägen, jag hör att vi ska gena genom slakthusområdet... Sagt och gjort, jag drar med mig halva familjen, kl 12 på natten genom ett otroligt stort, öde och läskigt slakthusområde, där övergivna långtradare, lokaler mm avlöser varandra tillsamman med fullt verksamma lokaler mm.... Efter en stund kommer vi fram till en svart nattklubb. Vi viker av och går åt andra hållet... Vi lyckas irra runt där i området ca en timme innan vi hittar tillbaka till bron och kan gå den riktiga vägen hem... Efter att vi hittat ut från områden ser vi att vi hela tiden befunnit oss några få meter från lägenheten men att det stått en höööög sten mur mellan oss... Jaha... Så kan det gå.. Vi hittade ju hem iaf och hemma i lägenheten väntade det matcho-drinkar!!! Gött!!!

Dagen efter tar vi oss hem till Näs igen!!!

Fortsätter med semester bravaderna i kommande inlägg!!!

Hola!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar