onsdag 17 november 2010

Mitt liv som hund..

Mitt liv som hund är titeln på filmen om min son.
Det är nämligen så här att på kvällen, ungefär lagom till läggdags, då förvandlas Viktor till Vovve. Vi har avancerat i lägg-procedurerna så vi är nere på ungefär en halvtimmes tid för allt från att vi går upp tills den som lägger kommer ner igen ensam. man kan säga att vi kompromissat. Det är inget spring eller skrik eller gråt och det hurrar jag och Per och de andra barnen för... Och Viktor Vovve ligger med snutte som täcke och gose-vovven som kudde.... Mitt på golvet!!!! Och ni som undrar hur vi kan tillåta det kan jag säga att det gör vi egentligen inte. men vi hinner inte ens ut ur rummet efter att ha lagt tillbaka honom i sängen (tusen gånger om) innan han återigen ligger där på golvet, så vi har liksom gett upp den direkta kampen och avvaktar tills vi kommit på hur fan vi ska få honom i säng utan att blanda in rep och dylikt. För det skulle faktiskt vi tycka kändes en aningens värre än att han ligger på golvet... Det finns ju ändå en matta... och det är ett riktigt gammalt trägolv och är ju därför varmare än ett klickgolv, det är ju positivt... Ja, annars vette tusan vad jag ska säga, göra eller tro...
Och där ligger han tills vi kommer upp och lägger oss. Då börjar vi om, men vid det här laget har han sovit några timmar och är betydligt mer lätt-medgörlig så då tar proceduren oftast bara ett par vändor innan han somnar om. Och vi är snart uppe i en majoritet för att han då även stannar kvar i sängen.
Den tredje turen med upp-från-golvet-bära-till-säng procedur inträffar vid 6 på morgonen. När Pers klocka ringer vaknar han, man hör hur han hoppar ner på golvet, intar sov-läge på golvet och väntar..... Direkt han hör Per röra sig eller sätta ner foten tvär ställer han sig upp i givakt och sen tågar han in i rummet som en tapper soldat! En väldigt groggy och trött tapper soldat men ändå... Och då har han faktiskt förtjänat en timmes god sömn bredvid mamma i den "stoola ängen"!!!!! Och han somnar!!! Snarkar!!! Rullar runt!!! jag sover inte ett endaste dugg efter hans intåg, men attans så mysigt det är!
Kan meddela att nu är kl 19.14 och det är tyst...lugnt...stilla... Så golvet eller inte, det är en klar förbättring från de tidigare två veckorna!

I helgen var jag och Per iväg en tur till Linköping. Där umgicks vi med Pers syster Sara och hennes man Jonas och Virus och Eriks kusiner Edith och Herman. Man kan säga att det var en liten blixtvisit, men en välbehövlig sådan och en fruktansvärt otroligt rolig sådan.... Vi var och kollade på Mia Skäringer!!!!!!!!!! Gå och se den...alla!!! Det var längesen jag skrattade och grät så mycket på en och samma gång, men ändå mått så otroligt gött efteråt. Jag och Per pratade mycket om innehållet på showen när vi åkte hem på söndagen, tror vi började när vi satte oss i bilen, och vi hade inte slutat prata om den när vi parkerade bilen utanför huset här hemma! Den väckte mycket tankar och känslor och det är så skönt att vi verkligen kan prata om precis allt med varandra. Är svårt att återge nåt från showen, men det är ju livet vi pratar om och livets alla turer. Showen kändes som en återspegling av hennes, och min, och många med mig (sjukt hur lika man kan ha levt livet som någon annan utan att vara nån annan), barndom samtidigt som det var en hyllning till livet, barnen, mannen, familjen och sig själv! Jag hejjar på!!!!
Och om Viktors film är Mitt liv som hund, så har jag och Mia haft precis samma manusförfattare, som trott att man kunde skriva samma story två gånger bara man väntade några år mellan gångerna....Så om jag gillade henne innan showen, så gillar jag henne betydligt mer nu!

Så till det roliga då! Eller det kanske det inte var nej... jag sitter med en hemtenta! och jag vill inte!!!!!!! Den känns mer som en analyserande studie över.... Ja jag vet inte ens vad den ska föreställa handla om... Jag analyserar sönder svaren, frågorna, litteraturen och mina egna tankar så det som jag får ner på pappret, det är fullkomligt NOLL!!!! Så gissa om det är duktigt gjort. Och nu är det två dagar kvar. Har helgen på mig egentligen också, men hade förhoppningen om att vara klar så man kunde gå på julmarknad, köpa ny säng, köpa lite inrednings-saker, och umgås med familjen! Ser ut som om jag blir kvar här vid bordet som är för högt för stolarna så när man försöker skriva nåt på datorn så har man händerna uppe vid axlarna och knappt man får upp ögonen i höjd med bordskanten så man ser vad man skriver!!! Imorgon är det jag som sitter på golvet! Börjar bli van det...

Tog mig en rejäl paus igår i alla fall och stack ner till grannen där jag vi sen skulle lära en annan granne att att tycka om rödvin! Och kändes som ett genombrott!!! Det slank ner flera glas, även om hon erkände att hon kanske inte njöt riktigt lika mycket som vi andra men men... Det kommer... jag kan på sätt och vis hålla med. Har inte heller njutit lika mycket idag som jag gjorde igår till exempel! Fick ca 4 timmar sömn och en aningens för mkt vin igår... Känns ju så här i efterhand som om man inte får den bästa framgången med hemtentan under de premisserna heller men... Nu är jag iaf nollställd inför nystarten imorgon när det är dags att ta nya tag igen...

Nej, nu flyttar jag från den här pallen in till soffan! Nu har jag fått nog för idag!

Ha dé

1 kommentar:

  1. DET SKA VA GÖTT Å LEVA JU ! ANNARS KAN DET KVETTA! tACK FÖR GÅRDAGEN ! KRAMIZ PERNILLA

    SvaraRadera