måndag 21 november 2011

Stora tankar från en liten kille

Viktor är i en av livets bästa tider nu. Han är så otroligt nyfiken på livet och suger i sig all information som finns att hitta. Han vill titta, känna, göra och veta allt!

Häromkvällen hade han utfrågning med mig och Per angående relationer. Vem som har gjort vem av dem och vilka som då har gjort oss vuxna. Men hans största frågor, och även dem som var de svåraste att svara på rörde nog den klassiska och för Viktor, återkommande, funderingen om vem som är pappa/mamma till vem, ni vet "-jag och pappa är mamma och pappa till er, mormor är mamma till mig, farmor är mamma till pappa, Sara är mamma till Herman och Edith, Berra är pappa till Lova" osv osv osv... Sen kompliceras ju saken av att i nästan alla våra familjer finns det syskon med en annan förälder och därmed en helt ny sida av ett släktträd som inte berör honom själv... Jag förstår att den här tanken återkommer såpass mycket som den gör för honom, är knappt så man fattar själv vad man pratar om när man försöker förklara.

Men just den här kvällen, när vi faktiskt satt ganska länge, och både jag och Per var mycket angelägna och engagerade i hans funderingar och resonemang, så tyckte vi nog tillslut att det tändes ett ljus och att nu.... nu kanske han förstod.... mycket möjligt var det så.... Och vi kom in på gammelmormor, gammelfarmor, gammelmorfar och gammefarfar i himlen, samt gammelmor och gammelfar som bor i Klässbol. Det flöt på... Vi var även och tände ljus på kyrkogården på all helgona, och då kanske det klarnade lite mer... Inte vet jag, diskussionen bara kändes bra...

Men.... Då efter en lång stund och vi kommit så långt i diskussionen att även Viktor och hans bröder kanske kommer att få barn i framtiden och att då blir jag och pappa, farmor och farfar (men att vi aldrig kan komma att bli mormor och morfar), då byter diskussionen och tankarna helt plötsligt riktning....

"-Men om ni kommer att vara farmor och farfar sen, vad ska ni ha för kläder då????"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar