onsdag 9 november 2011

Höst och barnarbete!


Jag älskar hösten! Det är och har alltid varit min favorit årstid! Även om jag måste säga att sommaren börjar knappa in... Men hösten är underbar! Den kalla luften som utan att vara kylig friskar upp så mycket för huvud och själ. Solen som gör att hela omgivningen får ett sånt underbart skimmer och en fantastisk färgsättning som inte går att jämföra med något annat. Dofterna av kall luft, fukt och blöta löv (innan de blir sådär ruttna) ja, det är underbart tycker jag... Och i år har vi verkligen fått ha hösten på besök länge, och jag håller tummarna för att den kan få vara kvar november ut...

Det enda jag kanske skulle kunna hitta som negativt med hösten är väl då kanske alla löv som också måste krattas ihop, skyfflas i skottkärran och köras bort till komposten. Detta är inget jag egentligen har något emot i normala mängder, men i vårt fall finns inget man kan påstå vara normala mängder... Vi bor ju på landet, med skogen bakom knuten och skogen består av träd... Många träd.... Björkar... Utanför dörren står den största eken på mils avstånd och hela trädgården på framsidan besår av en frukt- och bärträdgård (två päronträd, tre äppelträd, fem STORA vinbärsbuskar, ett körsbärsträd, ett plommonträd och två krusbärsbuskar). Detta resulterar årligen i enorma mängder lön och kvistar som ska krattas ihop. Nu är inte jag fanatisk utan en del krattas över rabatter och en del får ligga för att gödsla gräsmattan, men större delen ska krattas ihop och skyfflas bort. Kommer ihåg mina två år som höggravid, jag krattade och krattade i flera dagar, med foglossning, isschias, ödem och allmän värk och leda... Efter att den sista (Erik) var född utbrister Per att nästa år kan du ju säga till så blåser jag ihop det med gräsklipparen! Jahaja tackar för den!!!! Men sagt och gjort, året efter blsåtes allt ihop i en fin, men mycket stor hög mitt på gräsmattan och istället för skottkärra lastades det på flaket till fyrhjulingen- det blev typ 3 lass. Tack!
Året efter där, nu i år alltså, ja då väntade jag ut honom, trodde ju att vi kunde fixa det lika smidigt igen... (gör det själv tänker ni-genustänkt- ja det skulle jag ha gjort om inte det var så att gräsklipparen från förra året är utbytt till en ny som jag inte lärt mig mer än att köra med). Men inget händer.... Och jag frågar iofs inte heller... Det är bara en sån där kvinnlig grej att han ska ju förstå vad jag går och tänker utan att jag behöver säga det till honom... Sen att han jobbar 150% borta och 50% hemma på vår renovering... Njae, måste det nämnas eller????

Jaja, höstlovet kom med fantastiskt väder och de små var mer än nöjda med att hjälpa till!!!






För varje stor skottkärra gick en av de små med den lilla och då passade den andra på att åka snålskjuts. Viktor menade att han hjälpte till så inte löven skulle ramla av!!! Mmm, jag tror det jag också va!!! I två dagar krattade vi (hade av en tillfällighet köpt två krattor i passande storlek till dem också nån vecka innan) och körde undan... Resultatet blev en dags krattande till 3 stora lövhögar och fyra lite mindre, samt 2 högar med bortklippta grenar från bärbuskarna. Detta i sin tur resulterade i 19 vändor med skottkärrorna!!!!! 19 stycken!!!! och de duktiga små gick och gick och gick och kämpade så tappert!!! Jag var sliten så kan bara ana hur slitna de var! Men vid så gott mod och de var så stolta när allt var klart!!! Precis som mamma!!!


Här är komposten efter halva jobbet... Duktiga vi!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar