torsdag 20 oktober 2011

Att välja själv...

Börjar med er som väntat på ett inlägg: Förlåt! Ska skärpa mig!!!


Var på vårdcentralen igår. Med mig hade jag de två små figurerna i vår familj. Det var ledig dag från dagis och Erik började dagen med att vakna med ett öga som var så svullet och rött att det knappt gick att öppna. Han var inte märkbart besvärad av detta utan det var nog mest jag som tyckte det såg illa ut och därmed ville ha det kollat. Det var inget att oroa sig för så länge det inte blev sämre, och idag vaknade han med ett normalt öga så det kan kännas ha varit lite för hastat att dra iväg på projekt "verkstan" med barn som var trötta, hungriga, trotsiga och rastlösa... Men men, det gick, vi kom hela därifrån allihop och jag var en erfarenhet rikare: aldrig gå dit ensam, med trötta och hungriga barn, två till antalet, som inte hunnit vara ute eller när de är i sin 3-års trots (den större). Utan nästa gång jag ska dit helt och hållet på egen hand, för egen del, och nästa gång barnen behöver dit-ja då tänker jag att deras far måste ju vara helt rätt person för jobbet eller??? Jajjemän!!!

Men allt gick faktiskt bra...... Ändå tills en sköterska tänkte lägga sig i.... Även om det var för att vara snäll....

Ni som bor i Arvika och nån gång har varit på verkstan vet att de som jobbar där inte har bråttom. det finns inget som heter akut, korta väntetider eller barn-prioritet mm... man får helt enkelt bunkra upp sig med frukt, kex, vatten mm för att fördriva tiden. Förr fanns det åtminstone ett väntrummet som kunde hjälpa till att få tiden att gå, men detta var tydligen helt borttaget nu. Istället fick man sitta i ett stort väntrum med röda stolar, gröna väggar och hål i taket. Hålet i taket lyckades dock få några minuter att gå....
Sen kom sköterskan och ropade på barnen, de skulle få titta i lådan och välja sig en varsin sak att greja med under tiden...
Erik hittade genast en bil att leka med och var därmed klar. Viktor har ärvt sin mammas beslutsångest i kombination med att det viktigaste med ett sånt uppdrag inte är VAD man väljer utan att VÄLJA själv!!! detta har blivit såååå viktigt för herrn att vi lärt oss nu att det går betydligt snabbare att låta honom stå ensam några minuter och sen är det hela över! Detta visste ju inte sköterskan, trots mina hintar mm, utan hon kunde inte ge sig, visade varenda sak i lådan "den då?" "eller den?" Denna här då?" Samtidigt som han frustrerat upprepar "jag vill välja själv" med desperation i rösten osv osv osv... Vilket resulterade i att det hela tog bortemot 10 minuter istället för 1 för honom att välja en sak... Och under denna tiden hade ju även Erik fattat att det måste ju vara hur mycket kul som helst i lådan och också börjat "välja själv". Med en mycket stressad sköterska blev de tillslut klara och vi kunde gå tillbaka till väntrummet, bara för att de skulle upptäcka att de båda valt fel!!!!!


Jag säger inget mer om detta nu mer än att tiden kröp fram kändes det som och jag var helt slut när vi kom hem!

När Viktor sen några timmar senare förlikat sig med tanken på hans valda gåva från sköterskan tig han fram den och tittade länge på den... Sen säger han: "- Jaha... och vad gör man med den här då??"


Vad han hade valt? En ring i silver med en grön "diamant"!

Vad Erik valde? En rosa pennvässare med en gris på, men som såg ut som ett får, och som alldeles perfekt fick plats långt ner i hans hals...!!!

Som sagt, jag säger inget mer om det, men samtidigt som jag önskade att jag suttit hemma var jag glad för att befinna mig på en plats med så många sjukvårdsutbildade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar