fredag 21 oktober 2011

Föreläsning!

I onsdags var jag iväg på en föreläsning. Mitt livs första som inte hade vare sig med skola eller jobb att göra. Det kändes bra, och det var en mycket bra föreläsning.

Det handlade om mat och hälsa. Mannen som föreläste var Andreas Eenfeldt, alias Kostdoktorn.se

Genom sin nya bok Matrevolutionen, tar han oss med på en resa genom tiden, inte så väldigt lång resa men tillräcklig för att man ska reagera och agera. Inte allt han sa var något nytt, långt ifrån, men man fick argument och motiveringar samt förklaringar på ett som åtminstone inte jag hade innan. Tidigare var det mest "därför", nu vet jag varför!

Men som alltid med forskning och "åsikter" så får man ta en del av det man hör med en nypa salt och välja ut vad man tänker förlita sig på där inget vetenskapligt bevis eller grund finns, men jag hade redan valt innan föreläsningen och i min värld så litar jag i mångt och mycket på Andreas!

Jag har sedan två månader tillbaka drygt ändrat om min livsstil ganska radikalt enligt många, främst gällande kosten och mitt främsta skäl var mina problem med magproblemen IBS, även om jag också självförespråkar en viktreduktion. Nu efter två månader är mina magproblem nästan obefintliga förutom några dippar, vilka jag känner att jag kan leva med, och framförallt som om de också mest troligt kommer att bli bättre med tiden med min omvända hälsostil.

Egentligen så förespråkar jag denna livsstil till resten av familjen också, liksom många många andra också. Och i många fall har vi kommit en bit på vägen. Men jag möter stort motstånd här hemma! Inte helt otippat! Men jag introducerar långsamt. Och precis som många många många familjer därute försöker jag nu skära ner på socker socker socker och dolt socker för mina underverk här hemma. Vi är från början en familj som under veckorna knappt ätit socker (vad vi trott iaf) däremot har det blivit en del för barnen och Per under helgerna. Jag har sedan en tid bland annat helt slutat med socker/stärkelse i ALLA FORMER. Så detta är min utmaning- reducera socker och stärkelse intaget för resten av familjen i den mån det går. Och då menar jag inte att ersätta det med fullkorn, light eller sötningsmedel utan helt enkelt erbjuda bättre alternativ. Och detta är svårt!!!! Och alla vi har några laster som ligger och lurar-min är cola zero! Visserligen inget socker- men likväl onyttig.

Och ännu en sak som gör det än mer jobbigt är det dåliga samvetet. Det ständigt dåliga samvetet man brottas med. T ex: dåligt samvete för att man tar bort godisklubban och sträcker fram en skål med gurkstavar men också dåligt samvete för att man struntar i gurkan och lämnar över en godisklubba osv osv osv. Vår generation är så fast förankrad i hur det ska vara, hur vi växt upp och i dagens stressade samhälle så är just den där meningen "fredagsmys" så viktig och genom vår uppväxt så har vi formats till att tro att det måste innebära mat, dryck, godis och snacks. Jag tror det, och jag vill tro det, och jag märker själv hur ofta jag väljer att tro på det. Jag anser att det lägger sig som ett slags lugn över huset, en ro, en harmoni, en kärlek så fort fredagsmyset kommer fram-oavsett form... Veckans stress och alla måsten liksom bara upphör att existera och vi som familj hittar tillbaka till varandra igen och kan landa tillsammans. Och planeringen inför helgens mys tar oftast längre tid och har större fokus än vad veckoinköpen nånsin har gjort... Och alla är involverade och tycker och tänker.

Idag är det helg igen.

Fick höra av någon för några dagar sen att min plan med att inte ordna godis/snacks till barnen i helgen nästan kunde jämföras med barnmisshandel. Kul!

Ja, vi får se efter helgen då om jag blivit anmäld för nåt, jag ska iaf försöka att erbjuda alternativ som jag hoppas kan fungera emellanåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar