fredag 20 januari 2012

Debatt och LCHF

Igår var det dags att debattera LCHF på SVT:s program Debatt. Eller debatt och debatt, jag har lite svårt att förlika mig med tanken på att man kan ha en debatt på 45 minuter med minst två olika ämnen att ta sig igenom. För mig blir programmet ett sätt för tyckare och "hemma-proffs" att visa upp sig och säga sin mening och de experter i form av forskare, läkare och berörda blir avbrutna om ens tilltalade och ifrågasatta på resultat framkomna av bland annat vetenskaplig forskning.

Nu är jag, precis som min man säger, en nyfrälst (och stolt över det) som vill få hela världen att fatta vad LCHF är och att det är det absolut "bästa". Och ja, för MIG är LCHF det absolut bästa. Och jag tror det är det bästa för min man också (eftersom LCHF minskar/"botar" inflammatoriska sjukdomar), och eftersom jag tror att detta är det bästa för oss, och för många i vår närhet med andra typer av problem så tycker jag också att det är det bästa för våra barn. Men vet inte om jag kan kallas hycklare eller att jag har dubbelmoral, för mina barn kör inte strikt LCHF rakt igenom. De äter mycket nära strikt LCHF hemma, men de äter den vanliga skolmaten i skola/dagis, och de är barn, så deras rörelsemönster är betydligt mer aktivt än någon av oss andra. Men mitt mål, och min förhoppning är att även barnen ska komma till en mer LCHF lik kost rakt av för att göra det mesta vi kan för att säkra deras hälsa i framtiden. De har ganska mycket i sitt bagage från generationer tillbaka på olika typer av sjukdomar och ohälsa vilket gör att jag vill ge dem en rättvis start. Jag vill ge dem ett sunt sätt att se på mat och att äta för att inte föra över mina egna dåliga upplevelser och erfarenheter av ätstörningar som jag dragits med ända sen jag var 13 år. Och 143 år är en alldeles för låg ålder för att behöva ägna varje vaken timme åt att vara rädd för mat, inte våga äta offentligt och istället bunkra upp när ingen ser, och det är alldeles för tidigt att vara mer påläst om dieter och viktminskning än de flesta hälsovetare och näringsfysiologer. När man är 13 är man ett barn, en ungdom, på väg in i ett liv där man vill ägna sig åt annat än rädslor.

Nu kan inte jag svära på, att det inte finns nåt annat sätt att göra det här på, men för MIG så är det det enda sättet, och det VET jag, eftersom jag har testat precis ALLT annat!!!!

Det jag skulle säga med detta inlägg var ju faktiskt inte det, utan att jag tycker att det är synd att det i programmet, som vanligt, inte fokuseras mer på forskningen utan på allmänna tyckare som inte ens är pålästa. Andreas Eenfeldt visar upp en bunt med papper i direktsänd TV, det är rapporter efter 16 olika studier gjorda på LCHF och hur det påverkar vår hälsa. 16 stycken, oberoende av varandra, från olika delar av världen. Jag har tagit del av några av dem och för mig bevisade de inget annat än jag redan visste, att vi är på rätt spår. Och genom att jag behöver leva med mig själv och min familj varje dag så räcker det också egentligen att bara gå till oss. jag ser, känner och hör skillnaderna på oss alla. VARJE DAG!!!!! Och så tycker jag att det var en stor besvikelse att i programmet endast fokusera på fördelarna med en viktminskning med LCHF iställer för på alla dessa hälsovinster som det fanns flera som ville vittna om men som blev avbrutna, inte fick komma till tals och som inte en enda människa verkade lyssna på. LCHF är inte en bantningskur, vilket det kändes som om det var det enda den framställdes som igår. Däremot, har man övervikt så förlorar man den, och det kan ta tid! Är man underviktigt så kan man gå upp till en "normal nivå".

Nu har jag predikat klart för den här gången. Men för er som tvivlar, tvekar, blir nyfiken, behöver hjälp och som både tror mig/inte tror mig, ta del av forskningen. En del finns på kostdoktorn.se. Men framförallt, läs Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen, och även boken från Hemliga kocken.

Däremot, ska jag berätta för er om min egen situation och vad som fick mig att studera och senare anamma LCHF. Men det gör jag i nästa inlägg så ni får vila era hjärnor en stund!

Ha dé!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar