torsdag 7 april 2011

Välkomnar våren

Våren

" Det hade varit en lång vinter
och kylan hade stundtals varit förlamande.
Ofta hade jag tänkt, inte en dag till.
Varje försök av våren att tränga igenom
hade motats tillbaka av vinterns tjocka slöja av snö.
Jag hade glömt hur det kunde dofta
av luften, växterna, värmen och ljuset.
Allt hade frusit sönder.

När jag vaknade idag
kändes rummet lättare.
När jag tittade ut från fönstret
kunde jag se ljuset leta sig fram
mellan knoppande grenar,
och försiktigt klättra uppför mina armar
och fram till mitt ansikte.
Jag öppnade fönstret och drog ett djupt andetag.
I den fuktiga luften
kunde jag återigen ana dofterna.

Våren hade hittat en väg tillbaka
genom barken på träden
värmt upp saven
och fått dem att knoppas.
Jag kunde höra fåglarna kvittra,
de sjöng för mig, för världen.
Solens strålar sökte sig in i rummet
och värmde upp varje vrå.

Jag tog ett nytt andetag,
och ännu ett, och ett.
Det gick lättare och lättare
för varje andetag.
Jag kände energin fylla mitt väsen
och låsa upp de osynliga kedjor
som alltför länge
hållit mig fången

Våren hade kommit,
hon var här för att stanna.
Det var dags nu,
att resa sig upp ur idet
och gå ut
för att möta en helt ny värld"



Av: Anna Rosenäs 20110407


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar